Välkomna till
Rogers Garage, välj i menyn
till vänster, det som är understruket samt dom flesta foton går att klicka på.
Senaste Nytt:
231222
|
Jag önskar er alla en riktigt
God
Jul & ett Gott Nytt År |
|
230906
Ibland så blir man
imponerad. Sista bes med blankt papper! KUL!!
230815
PLÖTSLIGT händer DET!
ÄNTLIGEN! Som Gert Fylking brukade utropa.
Stålvevaxeln har hittat
till Sverige! Det är en riktig Billet, den är svarvad fram ur ett
massivt stycke stål. en bra förutsättning att öka hållbarheten på en V4:a
motor om man vill varva den mycket och vem vill inte det?
230619
Önskar er en riktigt
Glad Midsommar!
Hoppas kunna skriva något här någon gång som är
lite skoj, hoppas på att kunna serva och fixa lite med 245an på semestern
så den blir besiktigad, men men, tiden, den tiden som aldrig finns. Håll
Tummarna för att den ska finnas där!
230422
ÄNTLIGEN!!! Är våren
här.. Ja, något mer har nog inte hänt. Men i år är det nog dags för den
sista besöket hos Svensk Bilprovning för sen är bilen 50 år och
besiktningsbefriad, inget större besvär eftersom den inte används mer än
några fåtal mil per år men lite kul ändå.
221219
|
Jag önskar er alla en riktigt
God
Jul & ett Gott Nytt År |
|
221103
En NYHET, Det är inte
ofta, Speciellt inte om det rör en Grön rallybil. Det har inköpts en Ny
kamaxel, en ny profil som är framtagen att varva 8000rpm och med en
lyfthöjd på 8,1. Rätt mycket vassare än den gamla 7,6 kamaxeln hoppas vi!
220330
Vi kan ju ta en gammal
favorit i repris!
211218
|
En
Riktigt
God
Jul & ett Gott Nytt År
vill jag önska alla mina vänner.
|
|
211128
Mottog idag ett mycket sorligt besked, min
Mycket gode vän Beppe gick bort kl. 19.25 den 28 November 2021.
Jag saknar dig oerhört. Vila i frid min käre vän.
|
211019
Installerar mig i nytt
garage så det händer nada på mek-fronten.
210609
Ibland blir man lite
påhoppad, lika kul varje gång.
Bloggen finns här>>
210316
Har inga uppdateringar
på bilfronten alls, garaget i Stockholm är uppsagt och flyttat till ett
norr om Stockholm men där står det helt still på återuppbyggnadssidan.
Under tiden tar vi en titt på en bild på en helt ny NOS R-Sport
Turbotrycksmätare som ligger på "Kan vara bra att ha hyllan"
201220
|
En
Riktigt
God
Jul & ett Gott Nytt År
vill jag önska alla mina vänner.
|
|
201103
Covid-19.... Vilket jäkla
mörker... Kört 13 mil på 2 dagar med 245an, tvättat den en gång innan
inparkering igen så det är väl vad som hänt i år i garaget...
200405
Här händer lika mycket som i
garaget, det mesta står stilla nu efter jag köpte en fastighet i Oktober
2018 som jag hoppas ska kunna innehålla både garage och verkstad i
slutändan, så det känns inte ut som det blir mycket gjort inom de närmsta
åren på bilfronten, men den som lever får se.
191219
|
En
Riktigt
God
Jul & ett Gott Nytt År
vill jag önska alla mina vänner.
|
|
190911
Besökte "Volvo 240-Dagen" i
Karlshamn i augusti, 1:a gången på en bilutställning med bilen. Fick denna
bild i mailen som nån Marcus Möller tagit, klicka på bilden för större
foto, han få gärna fota min bil mer, själv ska jag nog aldrig ta en bild
till.
190205
Nytt i menyn till Vänster under
"Blandat", där finns foto från Velodromloppet och Mantorp Classic Festival
2018.
181223
|
En
Riktigt
God
Jul & ett Gott Nytt År
vill jag önska alla mina vänner.
|
|
180805
Sommaren går in i augusti och jag har lagt upp två nya sidor i menyn till
vänster, bilder från 2018 på V4an, sedan från Velodromloppet 2018 med en massa stora foto samt så har jag
sammanfattat sommarens göromål nedan.
Volvo 245
TD:
1: Felsökt och trixat och hittat samt åtgärdat felet på AC:n, 7,4 grader
utblåsningsluft i kupén. 2: Hittat felet vad som drar ut ström,
kopplat om och utvärdering pågår i fallet, men det ser ut som problemet är
löst. 3: Bytt höger bakdörrs nedre gångjärn till en nytt som lackades
av Fridafors Bilservice i vintras. Tyvärr så är det enda jag kört med den
i sommar bara för felsökning och reparationer.
Saab 96 V4 Rally:
Om man inte räknar in att jag hämtat delar som varit på blästring och
pulverlack så har i princip ingenting hänt med gurkan i sommar och
vevaxeln lyser fortfarande med sin frånvaro.
180418
Snart dags för årets Ko-Släpp.
180417
Lite pyssel även i Januari 2018 hann jag med, bland annat en genomgång av
kablaget i motorrummet, allt är inte klart men elsystemet är iaf
påbörjat.
180130
Den BLÄNKER!! Lite hann jag med och nu har jag gjort en ny delsida med foto
som hänger ihop med första delen av texten till höger. Klicka under
Saab 96 V4 Rally
på
Bilder 2017>>
i menyn.
180116
Innan Jul 2017 kom det in en skitgris i garaget.
180110
Hösten
2017 slutade så här. Tomt garage och otvättat golv.
171223
|
En
Riktigt
God
Jul & ett Gott Nytt År
vill jag önska alla mina vänner.
|
|
170926
Nya utblås.
170829
Lite uppdaterat till höger i texten under "Projekt"samt
i menyn till vänster under
Volvo 245 TD
med en ny flik, "Bilder 2017"!
170622
Trevlig Midsommar önskar jag dig!
170619
Sååå... Nu är resten av sidorna om
Volvo 245 TD
uppdaterade med foto och lite text, det
drar ihop sig till final.
170618
Gårdagen ägnades åt Velodromloppet på Gelleråsen i
Karlskoga, Helt otippat hade jag kamera med mig och lyckades föreviga lite
foto därifrån som
finns här>>
170611
UPPDATERAT!! Fliken "Invändigt kupé" har fått lite nya foto. Dessutom,
ÄNTLIGEN är mina Nebula 18" hopsatta.
Weber 45:orna har kommit hem från Dr Bogren, Som Nya! Stort TACK
Micke!!!
170504
Jag vill Tacka för alla gratulationer på min födelsedag den 2:a Maj som
kom i form av mail, SMS, telefon samt brev och vykort, stort tack!
Mina
Weber 45:or till gurksnutten är på SPA och vilar sig i form hos Micke
Bogren i Trekanten, fick denna bilden av honom, det verkar som formtoppen
börjar att infinna sig för dom små liven, snygga som tusan!
170415
Önskar alla en Glad Påsk och skickar även ett speciellt tack för brevet
med dess innehåll som jag fick i veckan från 2 personer som båda nyligen
har fyllt år, Stort TACK, Jätteroligt!
170411
Uppdaterat sidorna "Invändigt Kupé" och "Utvändigt - bak" under
"Volvo 245 TD"
med fler och nyare foto med lite textinfo i blandad kompott.
170409
Uppdaterat sidan "Motorrum" under
"Volvo 245 TD"
med fler och nyare foto i blandad kompott.
170329
Volvos Nebula 18x8", tillverkade av BBS i Tyskland, på väg mot ett nytt
liv. Ska monteras ihop i spliten och blir troligen sedan ett alternativ
att använda som sommarhjul när Galaxy 16x7" känns gammalt.
170129
Stor uppdatering! Det finns 2 nya menyval på vänstersidan under "Volvo
245 TD" det är dels "Bilder 2011" som är en
hög bilder som blivit liggande samt menyvalet "Front" där det finns bilder
på båda frontarna.
170126
Uppdaterat "Invändigt" i menyn till vänster under "Volvo
245 TD".
170122
Ny innerbackspegel med finesser är nu monterat, se nedan med förklaring
under varje foto, det finns även GPS men den fungerar inte ännu.
Backkamera, så ser det ut när man lägger i backen, det är garageportarna
som syns.
Huvudmenyn när man startar backspegeln.
Bluetooth för handsfree till mobilen, inkopplad i bilstereon via AUX så
ljudet går ut i bilhögtalarna.
Dashcam som filmar när man kör och drar man med handen från vänster till
höger 2cm från spegeln utan att röra den så knäpper kameran av ett foto.
Det är motorhuven som syns i backspegeln.
USB-ingång så man kan titta på film, foto eller lyssna på musikinkopplad i
bilstereon via AUX så ljudet går ut i bilhögtalarna. MHL inkoppling som
gör att man kan spegla mobiltelefonen i backspegeln och se och göra allt
som finns i telefonen även i backspegeln.
170118
Lite mer nya foto från insidan.
Pioneer stereon har flyttat ut och numera sitter där en
VDO Dayton med en massa finesser, som inte används i vanlig ordning. Det
blev inte 8 högtalare som var planen, det blev bara 4 högtalare, en i varje dörr.
Ett extra handskfack under instrumentbrädan (Kallas
Polishandskfack) som har ett utblås från AC:n rätt in för att kunna kyla
dricka.
Polishandskfacket sett från förarplatsen.
170115
Så här ser det ut på förarplatsen när vi byter år från 2016 till
2017.
Ett bättre foto på R-Sport träratten.
170112
SIM.....
SALLA....
BIM....
Så var USA-Fronten Äntligen på plats!
Hemplockad från USA av min
gode vän Fredrik Ekendahl, renoverad av mig och lackerad hos Ulf Thörjesson på
Fridafors Bilservice
AB av Vincent Magnusson. Stort Tack till er alla, jag är sååå nöjd!
170110
Kameralinsen på bakluckan till backkameran.
Det vita mellan kameralinsen och karossen är en hemmagjord packning, i
vitt skinn.
170108
Dubbla USA strålkastare till 245an är nu nyrenoverade, Sealed Beam är utbytt mot en H4 med hel/halvljus
och parkeringsljus, den högra är fortfarande sealed beam men ska bli en
vanlig strålkastare sedan. (Som ofta kan man klicka på bilden och få
upp en större)
161223
|
En
Riktigt
God
Jul & ett Gott Nytt År
vill jag önska er alla.
Mvh Roger |
|
161212
Bilden nedan har kommit i min mail under dagen från flera håll,
har aldrig sett den innan men jag vet att den är från Vilda Ryd Racet
2003, detta är några 100-meter in på SS1, Jönsamålasträckan från Ryd sett
är bilden tagen.
Starten var på i Kastensmåla och det är väl inte
ens 3km efter start detta, jag tror det är här jag bryter men är ej säker,
minns bara att bilen antingen bluddrade och inte gick ELLER att den dog,
Micke Bogren som passerar på bilden är inte ens först med det, hade redan
blivit passerad av minst 2 bilar. Det retar mig att jag inte minns vad
felet var på bilen Någon som kan påminna mig?
Lars Svensson har
tagit bilden, trevligt!
161031
Märkligt, visste inte det fanns R-Sport trärattar?, se 2 foto ner.
*
161017
Nån ny bild ibland får man kosta på sig. Klickar man på den blir
den större.
160927
Ny innerbackspegel och innertaket ommonterat och solskydd
ditsatta. Sen sitter det en backkamera på bakluckan som hänger ihop med
innerbackspegeln, man ser i backspegeln det kameralinsen visar, rätt
praktiskt, men det är många finneser Innerbackspegeln, GPS,
Bluetooth, handsfree för mobilen, visa film, spegla mobilens innehåll, ja,
en massa saker, nästan som att en Ipad i taket.
160607
Bildkvalitén är inte så hög men nu sitter i alla fall det en R-Sport
laddtrycksmätaren i bilen, mest för det är fränt!
160216
Ett foto innan vintern är över ska jag väl kunna få in här tycker
jag, och det är på den i somras monterade 25mm krängningshämmaren bak.
151230
Med denna bilden så önskar jag er alla ett riktigt Gott Nytt År.
151215
|
En
Riktigt
God
Jul & ett Gott Nytt År
vill jag önska er alla.
Var rädda om er! |
|
151012
Like a glove!
150924
GT -Stagen sett bakifrån.
150915
GT -Stag i rostfritt mellan framvagnsbalk och bakre infästningen på
länkarmarna fram, standard på 242 GT antingen 1978 eller 1979, det året
dessa inte satt där så satt stagen mellan fjäderbenstorn och torpedvägg.
150817
Fjäderbensstag och rostfri kåpa.
150702
Sommar och semester på
gång.
På motorfront till gurksnutten händer ingenting än så länge.
I sommar ska 245:an förhoppningsvis äntligen få sitt nya avgassystem,
då kommer det att gå att få dit 25mm krängningshämmaren när inte
avgasröret går under bakaxeln längre.
Lite annat småpill ska
försöka hinnas med, nya fästen till krängningshämmaren fram, i rostfritt.
Fjäderbensstag i motorrummet i bilens färg ska monteras, ska även montera
framvagnstag modell " 242 GT".
Fast jag ska nog börja med att
besiktiga den.
150409
Uppdateringstakten på
hemsidan speglar EXAKT aktiviteten i garaget, det händer inte ett skit!
Det enda som egentligen händer är att det köps delar, delar fixas till,
delar lackeras, sen kan det vara antingen till Gurkan eller 245an, men
motorprojektet till rallybilen det står stilla, enormt stilla för att vara
exakt, det är bara allt runt omkring som det görs lite vid, för mycket
arbete/övertid och för mycket jobb med
Bilsport Rallycup inverkar
negativt på överbliven fritid.
Motorprojektet är väl "på pappret" rätt klart, största
skillnaden mot gamla motorn blir en ny vevaxel, en "riktigt" vevaxel, en "Billet"
som det heter på engelska, som inte ska gå av som dom brukar göra, då
rasar motorn för lika mycket pengar som en riktig vevaxel kostar, den ska
monteras med en gördel över ramlagerna.
En ny
kamaxel med moderna profil och mer varvvillighet ska dit samt en ny
tändning. Topplocken ska få ventilsäte för blyfritt och bronsstyrningar,
sen ska hela klabbet balanseras till noll.
Nu ska det bara göras
med, suck....
141116
Synvilla?
140619
Trevlig Midsommar! Ja, jag
veeeeeeeeeet, det är 1,5 år sedan den senaste uppdateringen, fast det speglar å andra sidan aktiviteten i garaget till fullo, det händer inte
ett skit, lite har det det i och för sig hänt, men det är inga succéer,
lite motordelar till Gurkan, Smidda Mahle nya, nya aluminium ventilkåpor
med kylflänsar, ja och den annat bröte, men det ska ju skruvas ihop med,
suck och stön, som sagt, önskar er en trevlig Midsommar.
130121
God Fortsättning på det nya året får jag väl
börja med! Den kommande helgen har jag blivit inbjuden till något som
kallas Lake Day i Värmland av min ytterst gode vän Fredrik, det är alltså
isbane körning på sjöis med uteslutande gamla Saabar, givetvis så hakade
jag på, fråga mig det var väl som att ge en häst socker, ingen som helst
tvekan alltså!
Jag började frammana bilder i min skalle på en
värsting Saab V4:a med 1815cc, dubbelblås, korsinsug och weber 45:or, ahh....
Då dyker det upp en bild i mailboxen från Fredrik på bilen som vi ska köra
med, en Saab 2-takt!! Men va fan en standard Saab 2-takt på 35hk.. På en
sjöis???? Jag är skeptisk, det känns lite moped ut, toppfart 70km... Vad
har jag tackat Ja till??? SUCK... Ja se själva...
121219
|
En
Riktigt
God
Jul & ett Gott Nytt År
vill jag önska alla mina vänner. Var rädda om er! |
|
121024
Förresten, när jag ändå är igång, tänkte
bjuda på ett litet smakprov på hur min 245a ser ut numera. Klicka på bilden för en större bild.
121015
Så jäkla mycket Appendix K är det ju inte,
men det bromsar nog bra som tusan!!
120416
Under sker... Ibland tar Fantomen på sig
vanliga kläder och går på stan, ibland tar jag in Päronhalvan i garaget...
111222
Jag vill önska alla mina vänner en riktigt
God Jul & Gott Nytt År
!!
111215
Ännu mer
Nostalgi. Det är min kusin Per som har mailat ännu en bild, riktigt
skitskoj! Aldrig sett den innan. det ser ut som 1989, det kan vara SM
deltävlingen SAPA-Rallyt den sommaren, innan jag rullade sönder bilen i
ett vägbyte.
111205
Lite
Nostalgi kanske skulle passa i vintermörkret? Min kusin Per har mailat en
bild han hittat djupt i en byrålåda. Året är troligen 1988 men vilken
tävling det är, det har jag ingen aning om. Någon som vet?
|
Projekt:
Rubriken "Projekt"
i menyn döljer lite blandade bilder på mina projekt.
Sommarrapport för 2023:
Volvo 245 TD:
Plötsligt händer det! IGEN! Nu en Snabbservice
efter vintervilan och som vanligt går ju saker som inte används sönder, så
några glödlampor, dålig kontakt till spolarpumpen sen blev det blankt
papper på Besiktiga för sista gången. Nu väntar Storservice kamremsbyte
osv.
Saab 96 V4 Rally:
Stålvevaxeln är hemma! Så nu kan vi påbörja motorbygget, den gamla motorn
ska renoveras och förbättras på flera punkter, ny kamaxel är inköpt bland
annat.
Men sen ska vi bygga en motor
till, det är där denna vevaxeln ska hamna, det finns en del frågetecken
fortfarande som behöver lösas som till exempel vipparmarna och deras
geometri, alla delar är inte heller inköpta/tillverkade/beställda till den
motorn, men mycket finns och målet med den nya motorn är varvvillighet.
Sommarrapport för 2022:
Volvo 245
TD:
1: 12 mils
körning. Tragiken är Monumental... Gissa km-kostnaden på den bilen... Inte
ens en tvätt
Sommarrapport för 2021:
Volvo 245
TD:
1: Tvätt.
2: Besiktning på Car Spect i Växjö, näst sista gången. 3: 20 mils
körning.
Sommarrapport för 2020:
Volvo 245
TD:
1: Tvätt. 2:
12 mils körning.
Sommarrapport för 2019:
Volvo 245
TD:
1:
Översyn och en tvätt, av Ingvar. 2: Bilprovning. 3: Bilutställning
på "Volvo 240-Dagen" i Karlshamn.
Sommarrapport för 2018:
Volvo 245
TD:
1: Felsökt och trixat och hittat samt åtgärdat felet på AC:n, 7,4 grader
utblåsningsluft i kupén. 2: Hittat felet vad som drar ut ström,
kopplat om och utvärdering pågår i fallet, men det ser ut som problemet är
löst. 3: Bytt höger bakdörrs nedre gångjärn till en nytt som lackades
av Fridafors Bilservice i vintras. Tyvärr så är det enda jag kört med den
i sommar bara för felsökning och reparationer.
Saab 96 V4 Rally:
Om man inte räknar in att jag hämtat delar som varit på blästring och
pulverlack så har i princip ingenting hänt med gurkan i sommar och
vevaxeln lyser fortfarande med sin frånvaro.
Julhelgsrapport från 2017:
Saab 96 V4 Rally:
Då kom den äntligen in i garaget... Skitig så inihe*vete..
Rengöring utvändigt. Dekalavstrippning. Maskinpolering. Vaxning.
1-komp Lackförsegling. 2-komp Lackförsegling. Sådärja, nu börjar det likna
något. Lackbättring utv kvar.
Rensning av motorrum, ommålning och
renovering av elsystemet, byte kablar som var dåliga och ny
kabelstamsisolering.
Att jag penselmålar motorrummet beror bara på
en sak, jag är rätt säker på att det ska borras, kapas och svetsas innan
det är klart.
Rensat och tömt ut det mesta ur bagaget, kvar är
tankskyddet som ska bort, tanken tömmas och rensas, bränslepump ska
demonteras.
Sedan ska det monteras en reservhjulshållare ovanpå
tanken så utrymmet som förut innehöll reservhjul ska få en aluminiumkonsol
för att montera metallnäts-bränslefilter före bränslepump, följt av
bränslepump med ett pappfilter efter pumpen innan det ska fram till
motorrummet. Förhoppningen är att det ska bli med AN-kopplingar och riktig
slang med tiden.
Sommarrapport för 2017:
Saab 96 V4 Rally:
Dubbelblåstopplocken är
i slutfasen på helrenoveringen, nya fina
ventilsäten för blyfri bensin, inslipning av ventilsäten samt justering av
ventilfjädertrycket så är dom klara för race efter Mattias omsorg, mycket
trevligt! Dessutom, ett miniseminarium har avhållits om motorns
inloppssystem i "Evo 2" version, hur växlar man den via vinkelväxel och
hur löser man det. More to come!
Volvo 245
TD: Juli-Augusti 2017.
1:
Maskinpolera, vaxat,
1-K lackförsegling samt 2-K Lackförsegling. 2:
Ändrat dom dubbla avgasrören bak, problemet löst preliminärt.
3:
Bytt Olja &
oljefilter, bränslefilter och ställt lyse.
4: Nybesiktigat Utan anmärkning. 5:
Städat & putsat
rutorna.
Det som är kvar är avgasröret
bak.
1: Nya slutrör till avgasröret beställt av F-Racing i 2,5"
borstat rostfritt.
Handgjort till bilen, det är lika bra att någon som
kan gör det, så det blir klart och bra.
Volvo 245 TD
blev lite mer klar runt 6 Juli 2017. 1: Äntligen monterat ihop 18"
Nebula. 2: Förlängt dom dubbla avgasrören bak, funkade ej, Skit.
3: Monterat den bakre innebelysningen, Perfekt! .
Det som är kvar nu är väl detta.
1: Förlänga dom dubbla
avgasrören bak, det sugs in avgaser ÄNNU. 2: Olja, filter,
bränslefilter, ställa lyse, Besiktiga. 3: Städa, putsa rutor,
maskinpolera, vax & lackförsegling. 4: Sen är den nog klar?
Nytt projekt?
Saab
96 V4 Rally: Motorbyggandet fortgår men det
går inte så fort, här är en liten sammanställning om läget i början av Maj 2017.
Weber 45:orna är nyrenoverade och klara för avhämtning hos Dr Bogren.
Dubbelblåstopplocken är på helrenovering samt för ikrympning av
ventilsäten för blyfri bensin, ventilerna hade sjunkit i förbränningsrummen trots
blyersättning i bensinen.
Lämnat ett gäng kamaxlar till Mattias för
körning i en kamdoktor samt en fördelare och ett stålsvänghjul för ev.
nytillverkning.
Vevaxeln har fortfarande ej kommit, när vevaxeln
anländer så fortsätter arbetet med motorns underdel, först då tänker jag
lämna vevpartiet på balansering och motorblocket till maskinbearbetning.
Val av tändsystem, kamaxel, lyftare, motorlager, oljepump och
avgassystem återstår.
Den gamla 1740cc underdelen som gick sönder
på SSR -05 kommer också att renoveras och sättas ihop, men först när den
nya är klar och till en början åtminstone, kommer den vara utan topplock och
insug, fast som tidigare med smidda 91mm Mahle Högkompskolvar och kommer
att få agera reservmotor framledes.
Volvo 245 TD kom lite närmare
målet Påsken 2017. 1: ÄNTLIGEN bytt glödstiften, 3 helt kass, 3 OK, nu
är alla 6 Nya. 2:
Bytt Sealed Beam till H1 på helljuset. 3: Spelar musik i stereon via
minneskort i
innerbackspegeln.
4: Gjort kablage till helljuset, helt eget relä till dom inre lysena. 5:
Monterat innertaket upp och ner säkert 5 gånger. 6: Satt i den främre
innerbelysningen, samma som 245 -93. 7: Felsökt elfel och lagat elfel,
det är inte bra att saker står still. 8: Lagat HB Dörr, gick ej öppna
inne, handtag ute & c-lås hängde sig.
Det som är kvar nu är väl detta.
1: Montera ihop 18" Nebula.
2: Förlänga dom dubbla avgasrören bak, det sugs in avgaser nu. 3:
Montera den bakre innebelysningen, har beställt ny. 4: Olja, filter,
bränslefilter, ställa lyse, Besiktiga. 5: Städa, putsa rutor,
maskinpolera, vax & lackförsegling. 6: Sen är den nog klar?
Nytt projekt?
Volvo 245 TD
har fått lite omsorg under Julen 2016. 1: Monterat ihop USA-fronten med
dubbla lyse. 2:
Monterat USA-fronten på bilen. 3: Fått liv i allt utom GPS:en i
innerbackspegeln.
4: Renoverat 18" Nebula, blästrat & lackerat. 5: Kopplat in/om
diverse el i & under instrumentbrädan, just nu funkar allt. (peppar
peppar)
Det som är kvar nu är väl detta.
1: Montera ihop 18" Nebula. 2:
Förlänga dom dubbla avgasrören bak, det sugs in avgaser nu.
3: Få liv i GPS:en. 4: Montera
innerbelysningar. 5: Byta glödstift. 6: Byta drivrem
dieselpump. 7: Justera in dieselpump.
8: Byta sealed beam till EU strålkastare.
Sen är det
bara att börja om från början, igen...
Saab
96 V4 Rally, Nya JE-kolvar och vevstakar har
landat. Vevaxeln har inte dykt upp än, men ska vara på ingång. Ett annat
oborrat motorblock hade jag som ska borras till 92mm och arborras. Sen är
det bara resten kvar.
Volvo 245 TD
har fått lite omsorg sommaren 2016. 1: LED-H4:a lampor i
strålkastarna. 2:
Innerbackspegel med backkamera. 3: Monterat backkamera på bakluckan.
4: Satt i fräscha solskydd (Tack MartinT) 5: Har renoverat min USA
front med dubbla lyse.
Det som är kvar nu är väl detta.
1:
Montera ihop USA-fronten med dubbla lyse och sätta den på bilen. 2:
Förlänga dom dubbla avgasrören bak, det sugs in avgaser nu.
3: Renovera 18" Nebula, blästra och lackera. 4: Montera
innerbelysningar. 5: Koppla in/om diverse el inv.
Sen är det
säkert en massa jag glömt nu.
Saab
96 V4 Rally, i väntan på en ny vevaxel.
Volvo 245 TD
har fått lite omsorg sommaren 2015. 1: Rostfria GT stag. 2:
Fjäderbensstag fram, 3: 25mm krängningshämmare bak. 4: 2,5"
rostfritt avgassystem och en ljuddämpare med dubbla utblås därbak.
Det som är kvar utvändigt nu är väl egentligen bara 3 saker.
1:
LED-H4:a lampor i strålkastarna. 2: Renovera min USA front med dubbla
lyse och montera. 3: Renovera 18" fälgarna jag har liggande, Volvos
Nebula som är tillverkade av BBS,
lite lull-lull måste man ju ha och pilla med och det kan väl aldrig skada att ha en omgång hjul
att skifta mellan beroende på humör..!
Längst ner så finns rubriken
"Isbil"
det är en gammal rallybil, Saab V4.a -69.
Tanken på att den ska renoveras och användas som en "Veteranbil"
alternativt "Busbil" växer sig starkare, vore trevligt att ha och åka och
köpa glass med på sommaren, kanske använda när man kör och tittar på en
rallytävling i närområdet eller varför inte busa med på en sjöis när
tillfälle ges?
Det införskaffas lite delar löpande för att renovera den till "nyskick" i Standard
B utförande, vis av erfarenhet så ska nog de mesta delarna "ligga på
hyllan" innan det påbörjas.
Ska även försöka
kopiera av den gamla reklamen på sidorna för att göra ny och montera på så
den blir som "förr". Nu är jag väldigt medveten om att de flesta som
bygger kopior gör det på fabriksbilar och allra vanligast är det ju på en
kopia av en bil som Stig Blomqvist eller Per Eklund kört då det begavs sig, därför tycker
jag det vore extremt roligt med en bil som amatörerna åkte med.
Tanken är att det ska göras vissa avsteg för att den ska bli mer anpassad
till vanlig trafik som t.ex ingen 6:35 utväxling utan en 7:38 eller 8:39,
en lamelldiff som är spänd väldigt lite i sammanhanget, kanske 5kg men
resten ska vara som det var förr, med Sport & Rally-Ratt, Recarostolar,
Klippanbälte, Saabs störtbåge med snörad stoppning, Komradio, ja allt som
fanns då + en USA front och antingen breddade plåtfälgar eller svarvade
fotbollsfälgar, den som lever får se.
|